Gratis solo | Recensie van de nieuwe film van Alex Honnold over het beklimmen van El Capitan zonder touwen

Als je naar 'Solo – A Star Wars Story' kijkt, is er een zeker gebrek aan gevaar rondom de hoofdpersoon, waarbij de kijker veilig kijkt in de wetenschap dat Han uit zijn escapades komt levend, en zal de hoofdrol spelen in sequels en al die briljante lijnen leveren. Ondanks het noemen van overeenkomsten is 'Free Solo', met in de hoofdrol Alex Honnold, een heel andere koek.

Ja, het kijkerspubliek voor Free Solo kan zeggen:"Ik heb interviews met Alex gezien na El Cap, dus ik weet dat hij niet naar zijn dood stort", maar geconfronteerd met de broek-bevochtigende angstaanjagende realiteit van een man die 2.307 voet klimt van Yosemite's meest gerespecteerde rotswand (zonder touwen) is genoeg om je af te vragen of de klimmer inderdaad de afgelopen 16 maanden is vervangen door een zeer overtuigend 3D-hologram in een soort verwrongen PR-stunt.

Natuurlijk - in afwachting van beoordeling door een panel van complottheoretici - zijn we er vrij zeker van dat dat niet het geval is. Maar het feit staat nog steeds dat je verzekerd kunt zijn van het einde van deze film - en nog steeds naar buiten kunt komen met zweterige handpalmen, het gevoel alsof jij ook een soort gigantische levenslange prestatie hebt geleverd. Spoilerwaarschuwingen zijn verdoemd. Het is de boeiende spanning van moment tot moment in deze die je raakt.

Free Solo is een adembenemend indrukwekkende klimdocumentaire. Maar het dient ook als een uitstekende karakterstudie van de man zelf, en illustreert eerlijk de moeilijkheden van het filmen en documenteren van een man die gedreven wordt door het perfectioneren van de kunst van het vrij klimmen. Waar ligt de morele maatstaf als de ster van de show zijn leven verliest in naam van goed filmmaken? Dat is een vraag die in deze film centraal wordt gesteld.

Hoewel velen zijn bezigheden als onterecht gevaarlijk beschouwen, is de logica van Honnold (althans in zijn gedachten) onmiskenbaar, en tijdens het opbouwen naar het hoofdevenement krijgen we uitstekend inzicht in de buitengewone moeite die hij doet om zich voor te bereiden op dergelijke een taak.

Hoewel velen misschien ineenkrimpen bij de kruisbestuiving van romantische relaties en docu-drama over actiesporten, krijgt de zich ontwikkelende relatie van Alex met Sanni McCandless de nodige aandacht in het verhaal, aangezien de ernstige emotionele gevolgen van een poging in het slechtste geval volledig worden onderzocht. Maar voor het grootste deel is dit alles om risico's te vergroten, herhaald door ervaren El Cap-klimmer Tommy Caldwell en de uitgebreide filmploeg van Jimmy Chin.

De angst van hen is tastbaar, zoals je je misschien kunt voorstellen, en wordt slechts een beetje verlicht bij elke pitch die Honnold voltooit.

Het einde komt met een vlaag van emotie zoals je zou verwachten, zelfs van onze doorgaans gereserveerde hoofdpersoon; maar ondanks al onze woorden en lof, kan er heel weinig worden gezegd dat recht doet aan het ingewikkelde en mooie proces waar Free Solo je doorheen leidt.

Best bekeken op het grote scherm dankzij de geweldige visuele verhalen van Jimmy Chin en Elizabeth Chai Vasarhelyi, we kunnen het niet sterk genoeg aanbevelen dat je onmiddellijk een lokale vertoning zoekt.

[Gratis solo | Recensie van de nieuwe film van Alex Honnold over het beklimmen van El Capitan zonder touwen: https://nl.sportsfitness.win/recreatie/Rock-Climbing/1002049217.html ]